måndag 4 augusti 2014

Sommaren 2014

Länge sedan uppdatering men har haft fullt upp med att köra vattensskoter :)

Här upp i norr har det varit ett fantastiskt semesterväder. 4 veckor av varma dagar med 25 till över 30 grader. 23-26 grader i vattnet. Har tagit med min Seadoo RX till både stugan och andra ställen och dragit mycket ring samt kört omkring och besökt öar i skärgården.

Har avverkat ca 11 timmar hittils denna sommar och den har fungerat perfekt.
Var 3:e timma har jag inspekterat tändstiften samt tagit bort avgasventilerna och inspekterat kolvar.
Vid ungefär 5 timmar noterade jag lite smårepor på PTO kolven som sedan sakta blivit lite fler. Kompressionen är något lägre (4psi) på den cylindern.

Jag håller denna under uppsikt och när säsongen är slut kommer jag lyfta toppen för inspektion. Är det repor tar jag ur cylindern igen för omborrning eller bara kolvbyte. Jag förstår inte varför det blir repor när det inte finns någon anledning. Kör fortfarande på fetare oljeinblandning och tändstiften ser perfekta ut (inte för snålt med bränsle). Kan ha varit ett för stort gaspådrag i inkörningsfasen som fick den att varmnypa lite eller så är borrningen lite för tajt. Jaja, blir inte så dyrt denna gång att fixa i alla fall...

Min son som är ute och buskör...

2 kommentarer:

  1. Hejsan

    Intressant läsning din, blog.
    Renoverade själv en xp 2001:a för några år tillbaka, och man känner nog igen de flesta av dina kommenterar... ;)
    Har även jag sönder min givare till hast.mätaren., länge sen jag mätte den, men skule minnas att den hade ca 3 volt för lite, då jag mätte den, beställde delatr enligt din lista. och skall försöka pilla upp den gamla nu till hösten.

    Är det viktigt hur man placerar hall-effekt sensorn?

    ~G

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt intresse :)
    Limma / kila fast hall sensorn platt mot plastväggen så nära hjulet som möjligt. Det var så den satt när jag tog isär den. Innan du fyller igen allt med silikon eller epoxi, testa givaren genom att snurra för hand eller med tryckluft.

    SvaraRadera