söndag 22 september 2013

Vinteravbrott

Så nu är min vattenskotter bortställd för vintern.
Blev 3 timmars körning sedan motorn kom i. Jag har stört mig på att metalliskt ljud från motorn när den går på tomgång och det har blivit värre med tiden. Jag förstod att det kunde bli så när jag satte ihop den men ville testa.


Problemet är att de jag köpte skoterna av har troligtvis gjort ett mindre bra jobb vid borrningen av cylindrarna. Vid enkel mätning av kolvspel ser det spontant bra ut men gör man lite noggrannre mätning så upptäcker man att cylindrarna har en midja. De har alltså nästan korrekt diameter vid toppen och cylinderfoten men i mittenpartien är de betydligt bredare. Detta resulterar i att kolvarna klapprar mot cylinderväggarna. Nu tror jag inte detta skulle orsaka att en smidd kolv går i bitar men det ger definitivt onaturligt slitage på både kolv och cylinder.

Så jag lyfte toppen och kollade kolspelet nu efter inkörning och det har blivit klart värre spel.
Cylindrar och kolvar är därför lyfta och inlämnade till en företag som jobbar med motorrenoveringar och omborrning. De ska mäta upp detta ordentligt och komma med rekommendationer.

Jag ser två vägar man kan ta.
1. Borra upp till sista överdimension, 91mm och köpa nya kolvar (ca 4000kr)
2. Köpa en cylinder via Ebay, borra den till 90mm och återanvända nuvarande kolvar. (ca 2000kr)

Vi får se vad kontrollen och mätningen visar, om kolvarna går att återanvända. Vill inte borra upp till sista överdimension. Blir 160 kubik mer slagvolym än orginal, hög komp, tunna cylinderväggar.. Undiker helst det.

Så nu har jag vintern på mig att få till detta ordentligt. Sen bör det bli en ganska problemfri sommar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar